Hoe kan een AD(H)D-traject eruit zien?
Allereerst bekijkt de coach wat de cliënt als problematisch ervaart.
Dit gebeurd door middel van vraagstelling en doorvragen over waar het probleem wel maar ook wanneer het niet voordoet.
Daarnaast word er gekeken wat de cliënt als een gewenste situatie beschouwd.
Met deze informatie voorhanden kan de coach samen met de cliënt beoordelen wat wel en wat niet realiseerbaar blijkt te zijn.
Als de gewenste situatie niet realiseerbaar is word door de coach en de cliënt samen gezocht naar een realistische situatie zo dicht mogelijk bij de gewenste situatie ligt.
Het heeft tenslotte geen zin om te streven naar een doel dat bij voorbaat al is gedoemd te mislukken.
Verder zal er gekeken worden naar de benodigde voorwaarden, instrumenten, omstandigheden etc..
De coach zal een realistisch doel vertalen in een plan dat word onderverdeeld in kleine stapjes om zo gevaceerd door de cliënt te kunnen worden uitgevoerd.
Problemen kunnen voordoen op verschillende punten, zie hiervoor 'voor wie is ADHD / Add coaching bedoelt'.
We geven u hier een voorbeeld:
Een cliënt heeft moeite met de tijd en het uitvoeren van taken.
Hij/zij komt overal te laat, krijgt niets op tijd af, maakt taken half af, neemt medicijnen onregelmatig in doordat hij/zij ze vergeet in te nemen.
De coach hoort hem/haar aan en vraagt door.
Wat heeft hij/zij zelf al geprobeerd te doen?
Wanneer gaat het wel goed?
Wanneer gaat het bijna altijd fout?
Wat wil hij/zij veranderen?
Door deze vragen verzameld de coach gegevens die ze kan gebruiken.
Met deze informatie maken coach en cliënt een eerste versie van het actieplan op.
dit actieplan is bijvoorbeeld:
* Op tijd opstaan
* Alarmtijd invoeren voor volgende pil op een horloge of mobile telefoon
* Op het werk en bij taken thuis te werken met 'werkblokken' maak b.v. een rooster
welke werkzaamheden wanneer gedaan moeten worden.
* Pauzes inlassen op geregelde tijden waar de cliënt even 'stil kan staan'
* het maken en gebruiken van to-do-lijstjes
Na het maken van het actieplan begeleid de coach de cliënt in het stapje voor stapje uitvoeren en eigen maken van het actieplan.
Tussentijds worden de vorderingen geëvalueerd en het stappenplan eventueel aangepast.
Het doel is dat de cliënt zo snel mogelijk zelfstandig tot actieplannen kan komen en uitvoeren.